Emeljük fel szívünket!
A Geghard Énekegyüttes koncertje
A címben szereplő felhívást a katolikus szentmisében a pap intézi a hívekhez, a liturgia áldozati részében. Nem kicsi kérés ez. Teljes szívvel és lélekkel koncentráljunk a csodára, ami az oltáron történik. Április 21-én pénteken este, a Belvárosi Szent Mihály Templomban bár nem szentmisén vettünk részt, mégis az örmény Geghard Énekegyüttes koncertje az Úrhoz emelte lelkünket, az énekekkel együtt imádkozva a 108 esztendővel ezelőtt lemészárolt másfél millió örmény keresztény és megannyi görög mártír emlékére.
A “Geghard” Együttest 2001-ben alapította Anahit Papayan szólista és karmester. A női együttes nyolc énekesnőből áll, művészeti vezetője Mher Navoyan, PhD, középkori zenetudós-muzikológus, a Jereváni Állami Konzervatórium professzora. A Szent Geghard kolostorban (IV-XIII. sz.) minden vasárnap énekelt isteni liturgiák mellett az együttes széleskörű koncerttevékenységet is folytat. Az együttes fő célja az örmény egyházi és népi kórusmuzsika bemutatása Örményországban és külföldön. A koncerteket gyakran kísérik Mher Navoyan művészeti vezető örmény zenei előadásai.
A fesztiválok közül, amelyeken a Geghard Ensemble részt vett, különösen figyelemre méltóak a “Kirkko Soikoon” Finnországban, a “Voix et Route Romane” egyházzenei fesztivál Strasbourgban (Franciaország), a Nemzetközi Bachakadémia “Musicfest” Stuttgartban (Németország), a “Benefit” koncertsorozat a St. Nicholas Church, Prága (Csehország), “Des Voűtes célestes” nemzetközi fesztivál Vendee-ben (Franciaország), “Musica Sacra International” Marktoberdorfban (Németország), “Al Bustan”, Beirut (Libanon), “International Academy of Sacra Music” Szentpéterváron (Oroszország). 2010-ben az együttes két egyházzenei versenyen vett részt és Nagydíjat nyert, a “Kolozhski Blagovest” ortodox egyházzenei versenyen Grodnóban (Fehéroroszország), valamint az első díjat a “Hajnowka’s Days of Orthodox Music” nemzetközi versenyen, Lengyelországban.
A hagyomány szerint a Szent Geghard kolostort, Örményország egyik ősi szellemi központját a IV. század elején alapította Világosító Szent Gergely, az örmény apostoli egyház első katolikosza. A kolostor elnevezése az örmény “lándzsa” szóból ered (geghard), mely arra utal, hogy az örmény egyház egyik szent ereklyéjét, a szent lándzsát sokáig falai között őrizték. Ez volt az a lándzsa, mellyel a római katona átdöfte a kereszten függő Krisztus oldalát. A hagyomány szerint Szent Tádé apostol volt az, aki a szent lándzsát az I. században Örményországba hozta. Most az ereklyét Ecsmiadzinban őrzik.
A Szent Geghard kolostor már a középkorban híres volt zenei hagyományairól. A VIII. században Grigor Ayrivanetsit, egy nagyszerű zenészt említ a kolostor története. A XIII. században Mekhitar Ayrivanetsi, egy középkori híres író és kiváló zenész élt a falai között. A kolostorban még a szovjet korszakban is működtek kórusok.
A kórust Anahit Papayan szoprán énekesnő vezényelte a budapesti koncerten. Tanulmányainak 2004-es befejezése után 2012-ig az Örmény Egyházi Zene Állami Központjának szólistája, 2012-ben az Intézmény igazgatója lett.
Az együttes budapesti koncertjét az Örmény Genocídium 108. évfordulójára emlékezve őexcellenciája Ashot Smbatyan, Örményország Georgiai nagykövetének és Dr. Czárán Istvánnak, az Országos Örmény Önkormányzat elnökének beszéde előzte meg. Nagykövet úr hangot adott annak fontosságának, hogy az Örmény Genocídium elismerése fontos és alapvető lépés a békés emlékezés útján. Czárán elnök úr pedig reményét és hitét fejezte ki abban, hogy a politikusok, vezetők egymás nemzeteihez tisztelettel való fordulása segít a jövőben elkerülni az 1915-ös örmény tragédia megismétlődését bármilyen nemzeti, faji, vagy hitbeli alapon.
A koncert három részben mutatta be az együttes repertoárját. Az első rész négy művében az európai szakrális zenéből kaptunk ízelítőt. William Byrd és Maurice Duruflé darabjai után Kodály Zoltán Ave Mariája és Olasz Balázs Salve Regina című műve hangzott fel a kiváló akusztikájú templomban. A második rész tételei Szent Nerses Shnorhali és Komitas műveiből álltak, részben a Szent Liturgia zenei részleteiként, illetve önálló kórusművekként. Szent Nerses Shnorhali “Ki hasonló a mi Urunkhoz, Istenünkhöz” című műve egészen kimagasló, könnyeket a szemünkbe csaló előadása csodálatos élmény volt. Itt kell megemlítsük Meri Martyrosyan káprázatos szoprán szólóit, amelyek gyönyörűen és kristálytisztán szólaltak meg a templom közepén és értek el az égig és annak Urához minden bizonnyal. Ennek a résznek két további tételét kell kiemelnünk, a “Kiterjesztett karokkal” című nagypénteki művet, valamint a Szent Liturgia “Szent, szent” című részletét, amelynek hallgatása igazán különleges élmény volt. A koncert befejező részében az örmény tradicionális zene műveiből hallgathattunk néhányat, melyek között szintén Meri Martyrosyan és Tatev tadevosyan kiemelkedő szólóiban gyönyörködhettünk.
Meri Martyrosyan (Fotó: Diramerján Artin) Tatev Tadevosyan (Fotó: geghardensemble.com)
A pénteki, Belvárosi Szent Mihály Templomban átélt gyönyörű és nagyszerű zenei élmény igazán felemelő volt és bár tragédiára, mártírokra emlékeztünk ez a napon, mégis biztosan és határozottan válaszolhattuk meg a bevezetőben említett, de az eseményen el nem hangzott felhívást: “Felemeltük az Úrhoz”. Legyen áldott minden örmény keresztény mártír emlékezete és Isten áldja meg a geghard Énekegyüttest és további munkájukat.
A Geghard énekegyüttes honlapja a www.geghardensemble.com címen érhető el. Zenei vidóik pedig IDE KATTINTVA láthatók.